top of page
Haya DP21

Favorit Booktube Creators

Att läsa är ofta sett som en avskild aktivitet som tillåter vår fantasi att föra bort oss till otroliga världar, embarkera oförglömliga äventyr och sist men inte minst, spendera tid med våra favoritkaraktärer. Folk läser ofta själva för att bli uppslukade av sina böcker. Oavsett lockar kanske inte den tillbakadragna aspekten av läsning alla vilket är varför många vänder sig till BookTube, en online Youtube gemenskap med fokus på att föra individer med en passion för läsning samman. BookTube är den perfekta platsen för personer som behöver bokrekommendationer, bokkompisar online eller en ny hobby!


Det finns ett överflöd av BookTube video och BookTubers att välja mellan, så var börjar man? Avsluta sökandet, för jag är här för att guida er genom det hela! I denna artikel kommer du att bli given några av mina favorit BookTube creators som är underhållande att kolla på och som är fantastiska källor till bokinspiration! Inom kort kommer du att ha din nya bok och förhoppningsvis träffa några fantastiska människor på vägen.


Först har vi Jack Edwards! Med över en miljon subscribers har Jack förändrat hela BookTube gemenskapen med sina videor. Jag finner hans “I read every book (insert person) recommended” väldigt rolig att kolla på, särskilt när han kommenterar på vissa kändisars boksmak. Han gör också en rad läsutmaningar och letar ständigt efter nya böcker att att recensera och tipsa om till sina följare. Vad jag gillar mest med Jack Edwards är att han inte begränsar sig till en genre utan läser en variation av böcker och på så sätt tilltalar en större publik. Det finns något för alla när det kommer till honom! Jack själv har exceptionell boksmak och jag har personligen upptäckt några fantastiska böcker tack vare hans rekommendations videor.


Den andra BookTuber är Steph Bohrer som jag alltid återvänder till när jag behöver några lättsamma och behagliga böcker att läsa. Hon sviker aldrig med sina romantiska rekommendationer och passar därmed individer som antingen uppskattar eller vill prova på den typen av romaner. Hennes “tier ranking” videor är super intressanta och hennes vloggar känns som om man facetimar henne!


Näst på tur har vi Amina! Även om hon inte nödvändigtvis tillhör kategorin BookTubers har hon ett flertal relaterade videor om böcker och hon är en av mina favorit creator att kolla på oavsett! Amina är realistisk i sina videor (särskilt när det är en ledsam scen i boken) och hennes reaktion är underhållande. Några av hennes bil relaterade videor består av att hon reagerar på “Bookish Icks” och läs vloggar. För att vara en ganska new youtuber har Amina fått en mängd följare på bara några månader. Hon är värd att ge en chans!



Avslutningsvis har vi Cari som förmodligen är min go-to Youtuber när jag vill ha en handling av en bok förklarad för mig (även om jag inte har några intentioner att läsa den). Hon är fantastisk på att förklara på ett interaktiv och medryckande sätt. Några av Caris videor tenderar att bli nästa 3 timmar långa, men de är fortfarande engagerande och på så sätt passerar tid fort. En av hennes populära videor fick mycket uppmärksamhet here's the entire plot of ACOTAR so you don't have to read 500 pages (a court of thorns and roses). Hon är perfekt att kolla på när du är uttråkad.


Dessa var några av mina favorit BookTube creators som jag gillar att kolla på när jag vill lyssna på någons som diskuterar böcker! Jag hoppas denna artikeln hjälper dig att finna din nya favorit Youtuber!



av Haya

översatt av Iris


bottom of page