top of page
N/A

En Bokrecension av Sylvia Plaths Glaskupan

Glaskupan, utgiven för första gången 1963 under en pseudonym, är Sylvia Plaths enda utgivna roman. Plath skapar förvirring när hon skriver sin neurotiska protagonist, Esther Greenwood, med vältalighet. Genom att undvika den melodramatiska och romantiserande rösten av många tragedier lyckas Sylvia Plath skriva en jordnära berättelse, med relaterbarhet för huvudkaraktären, inte bara för henne själv, utan också för generationer av kommande läsare. Glaskupan är avgörande för hur genomskinlighet är den starkaste grunden för alla litterära verk.

Esther Greenwood, en lovande journalist, poet, författare, skribent, mamma, älskare eller transkriberare bland miljoner andra kvinnor finner sig själv i New York sliten av att tvingas släppa alla utom ett alternativ, upplever livets tristhet. Protagonistens snåla pojkvän, Buddy Willard, som innan relationen hade umgänge med andra kvinnor, krossade bilden Greenwood hade av honom men även hennes uppfattning av vänskap, kärlek och män. Esther faller ner i en negativ spiral omfamnad av miasman fångad inom sin personliga glaskupa; hon kan inte sova; hon kan inte läsa; hon kan inte skriva. Hon bestämmer sig för att begå självmord. Efter några försök, lite forskning och övning, stjäl Greenwood 50 av sin mammas utskrivna sömntabletter från hennes skåp, bara för att vakna upp på sjukhuset. Följande är en serie händelser i ett sanatorium, där hon efter många utmaningar bestämmer sig för att ge livet en till chans.

Roman á clef är ett franskt uttryck för romanens genre och betyder en roman med en nyckel. Det syftar till en roman baserad på äkta händelser täckta med ett lager av fiktion, nyckeln är relationen mellan de två olika världarna som binds samman i ett litterärt verk. Plath visar äktheten av sin huvudkaraktär genom att dela vardagliga tankar om omgivningarna, vilket till en början verkar meningslöst men allt som handlingen utvecklas ger det läsaren en inblick i Esther Greenwood som person och hennes handlingar och slutligen hur hennes karaktär tillsammans med hennes upplevelser ledde henne ner vägen av ångest, depression och självmordsförsök. Underliga delar som ”I counted the letters. There were exactly a hundred of them. I thought this must be important. Why should there be a hundred letters?” där Esther Greenwood försöker hitta mening eller ett hemligt meddelande i en följd av slumpmässigt arrangerade bokstäver i hennes alfabetssoppa används inte bara som ett exempel av Greenwoods sökande efter riktning, utan ger noggranna och nyfikna läsare nyckeln till författarens verklighet och tankar.

I den senare delen av boken är teman av mental sjukdom och dess konsekvenser, självskadebeteende och självmordsförsök fråntagen sin romantisering. Esther Greenwood kämpar med att attackera sin hud med en kniv då hon anser den oskyldig, och kämpar senare med att hitta ett passande ställe att hänga sin snara. Genom att införa den inre motvilligheten och praktiska problem lyfter Plath skynken från starkt romantiserade mentala sjukdomar. Plath har skrivit en luftig berättelse och låter läsaren ha en insyn i verkligheten, i Sylvia Plaths verklighet, genom den fiktiva karaktären i romanform. Glaskupan hade förmodligen andra anledningar för utgivningen; dock är den idag ett hemligt verk som avslöjar de fula sanningarna av ångest och depression.

I romanen är Esther Greenwood sliten mellan olika karriärval. Alla hennes drömmar och möjligheter hänger från ett träd, som blir tyngre desto längre hon tvekar, och förutom om hon fattar ett omedelbart beslut kommer alla frukterna ruttna. Det här är en universell upplevelse som inte bara unga vuxna kämpar med, utan mängder av vuxna redan ute i arbetslivet. Trycket av att man måste bara något - att ha en identitet och vara fullt hängiven till ett intresse och att vara bäst är ett underliggande behov som många erhåller. Det finns även ett motsägande universellt begär ”to be everything”. Men när Esther i slutscenen gör sig av med sin destruktiva motsvarighet, och accepterar en väg för helande, verkar hennes prioriteter ha vandrat bort från hennes karriär, för att prioritera läkande – ett försök för en slutgiltig bokstavlig deklaration av hopp för Sylvia Plath.

Trots att Plaths liv slutade i tragedi har hon lämnat ett arv för läsare att beundra. Där igenkänningen av världen som protagonist och ensamheten av sinnet inkräktar med jämna mellanrum på individen genom att fånga den i en glaskupa är både personlig och autentisk. Att skriva välkomnar och accepterar verkligen läsaren som de är, utan att påtvinga andra världsliga ideal. Sylvia Plaths konstverk, Glaskupan, kommer beundras av och lära de litterärt intresserade för kommande generationer.

av Iris DP22

översatt av Amanda DP21

bottom of page