top of page
Erik DP22

Recension - Attentat - Mellan liv och död

Attentat, ett klassiskt punkband baserat i Göteborg, har gjort en comeback efter huvudsångarens, Mats Jönsson, sjukhusinläggning. Deras nuvarande turné ‘Det blir som det blir’ kommer spelas i många delar av Sverige och flera föreställningar är redan utsålda. Den södra delen av turnén avslutades i Malmö den 14de oktober på Pub / Venue Medley.

Spelplatsen var fullpackad med nostalgiska fans och en varm energi omgav bandet som spelade ett set av både deras gamla låtar och några nyare från deras två senaste album. Attentats set kombinerade det bästa av två världar med första generationen svensk punk, och en återupplivning av politisk musik i Sverige som har följt en trend inom den västerländska musikscenen.

Kvällen kan ses som ett motstånd mot de nuvarande normerna inom musiken, och mot livet själv. Mats Jönsson blev inlagd på sjukhus under våren 2022 efter en resa till England. Jönsson försattes i en medicinsk koma och diagnostiserades med blodförgiftning. De planerade att avbryta de livsuppehållande behandlingarna på grund av den låga chansen för tillfrisknande. Efter flera månader i en koma, och bara dagar innan hans planerade död, vaknade Jönsson. Trots att det knappt fanns något hopp för hans musikkarriär så kämpade han och lyckades återhämta sig totalt. Efter hans återhämtning meddelade bandet om turnén och släppte ett nytt album.

Föreställningen öppnades av det lokala Malmöbandet Bloss med ett kort set av snabba, energifulla låtar som blev en introduktion till Attentats längre lugnare musik. Den riktiga konserten började med en blandning av Attentats nya och gamla låtar. Bandet var engagerat med publiken och skapade en nära koppling som många små lokala artister saknar. Jönsson, som även är känd som en fotbollsperson utanför musiken, har släppt flera låtar som stöttar Göteborgs fotbollslag, GAIS. Lokala fotbollsrivaliteter och fejder är dock överkomliga och publiken sjöng med till hyllningslåtarna. Attentats set nådde en klimax med deras största låt någonsin, 'Unga och Många', en högljudd och våldsam låt som protesterar mot normerna och politiken som punkrörelsen växte från.

Som nämndes tidigare så lyckades bandet skapa en koppling med publiken och den lilla spelplatsen bidrog till att skapa en intim upplevelse. De nästan 2 timmarna av energifull, men ändå lugn musik gjorde en inte besviken. Attentat, med Jönsson i täten, levererade ett fantastiskt uppträdande. Det var min personliga höjdpunkt under hösten och var bättre än alla mina förväntningar, både den stora livliga publiken och kvaliteten av musik och showmanship.

av Erik DP22

översatt av Amanda DP21

bottom of page